تبلیغات
جنگ جویان ایرانی - تغذیه کاربردی حیاتی در ورزش
 
جنگ جویان ایرانی
زنده باد ایران اسلامی
                                                        
درباره وبلاگ

سلام به تمام بینندگان,این وبسایت رابرای رزمی كاران درست كردم تا اطلاعات کامل تری از دنیای رزمی داشته باشن.و از مطالب ما شگفت زده بشن.درضمن برای بازدیدبهترازاین سایت با فایر فاکس بازكنید.
مدیر وبلاگ : حسن زنگویی
نویسندگان
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :





Powered by WebGozar

پایگاه اطلاع رسانی دکتر محمود احمدی نژاد
چهارشنبه 23 فروردین 1391 :: نویسنده : حسن زنگویی

تغذیه کاربردی حیاتی در ورزش


اگر مدتی ورزش می کردید وحالا قصد ادامه دادن آن را ندارید نگران این موضوع نباشید که ممکن است بعد ازچند روز عضله های شما تبدیل به چربی شوند این تصور اشتباهی است که اغلب آن را باوردارند.ورزش سبب می شودماهیچه های شما قوی وپر حجم شود

وواحد های سازنده پروتئین به نام اسید های آمینه در ماهیچه جمع شوند. زمانی که ورزش نمی کنیداسید آمینه کمتری به سمت ماهیچه می رود وعضله شما کوچک تر میشود. هنگامی که ورزش را رها می کنید بدن پروتئین های اضافی را نمی تواند دفع کند بنابراین به چربی تبدیل می کند وشما به همین علت پس از توقف ورزش چاق میشوید.در این حالت از غذای کمتری استفاده کنید تا با اضافه وزن روبرونشوید.برای عضله سازی ماهیچه ها باید مواد غذایی پروتئین دار مانند انواع گوشت.تخم مرغ.لبنیات وحبوبات مصرف کنید همچنین آب آشامیدنی فراوان بنوشید.


1.نوشیدن آب وضروریات آن
آب ضروری ترین ماده حیات ومهمترین عنصر بعد از انرژی می باشد.انسان بدون غذا میتواند چند هفته زنده بماند ولی بدون آب چند روز بیشتر نمی تواند تحمل کند.نوشیدن آب برحسب شغل .کارهای عضلانی.
درجه حرارت هواومحیط کار متغییرمی باشد.ورزشکاران به دلیل تحرک زیاد آب زیادی از دست می دهند .سن ورزشکار.درجه حرارت محیط.
غذایی که مصرف کرده ومیزان فعالیت اوبرای نیاز به آب موثر می باشد
واگر دچار کم آبی شوددر طول مسابقه دچار خستگی زود رس می شود.
برای تامین مقدار آب بدن ورزشکار باید قبل وبعد از مسابقه او را وزن کنیم.به ازاء هر نیم کیلو کاهش وزن به 2لیوان آب احتیاج دارد.

*آشامیدنی ها:
1.آب:تنها آشامیدنی ضروری است که باید کاملا تصفیه بدون بو شفاف وحاوی کمی اکسیژن باشد.ازنوشیدن آب چاه یا چشمه خودداری کنید.
2.آب معدنی:طعم این آبها معمولا ازآب های شهری بهتر می باشد.آبهای گازدار وپر املاح دارای تاثیرات دارویی هستند ونباید به صورت آب معمولی مورد استفاده قرار بگیرند.
3.شیر:شیر یک نوشیدنی متعادل وطبیعی است که با مخلوط شکر وعسل می توان مصرف نمود.برای تعادل برنامه غذایی ضروری می باشد وبه صورت (نه سرد ونه گرم)هضم راحت تری دارد.
4.آب میوه ها:اغلب خواص میوه ها را دار هستند.به علت قلیایی بالا برای از بین بردن اسیدوز ناشی از خستگی مفید می باشند.
5.نوشابه های گاز دار:فاقد املاح وویتامین هستندبرای ورزشکاران خاصیتی ندارندچون شکر زیادی دارند وبه رژیم غذایی ورزشکاراضافه می شود.گاز کربنیک آن در هضم غذادچار اختلال می کند.
6.قهوه وچای:ماده اصلی آن کافئین است که سبب تحریک سیستم عصبی می شود.از نوشیدن زیاد قهوه پرهیز کنید.تاثیر چای مانند قهوه ولی به نسبت آن کمتر است چای را می توان به نسبت به قهوه بیشتر مصرف کرد.

*منابع تهیه نشاسته:
1.آرد ومحصولات آن:آرد از آسیاب کردن غلات تهیه میشودوبه وسیله آن نان تولید میشود.نان کربوهیدرات ومقدار کمی پروتئین دارد وانرژی زایی آن برای بدن بالا میباشد.نان سبوس دار پروتئین وویتامین بیشتری نسبت به نان سفید دارد وسریع هضم میشود. در رژیم غذایی ورزشکاران
باید نان زیاد داغ نباشد وبه صورت تازه مصرف شود.نان سوخاری وبرشته احتیاج به جویدن زیاد دارد. بیسکوئیت هایی که از آرد سفید تهیه می شوند به علت داشتن چربی. شکر. شیریا تخم مرغارزش انرژی زایی بالایی نسبت به نان ساده دارند .ورزشکاران باید در مصرف بیسکوئیت های شیرین وخامه ای افراط نکنند.
2.رشته ها وماکارونی:ارزش تغذیه ای آن با آرد تقریبا مساوی است.رشته ها از بلغور گندم سخت تهیه میشوند.ماکارونی چون به صورت پخته مصرف می شوند حدودا سه برابر وزن خود به آب احتیاج دارد.
3.دانه های گرد که تمایل به چسبیدن دارند.برنج دانه گرد بدون شلتوک به فروش می رسند که ویتامین ب آن کلا حذف می شود.برنج کشیده دارای پوشش خارجی(شلتوک) هستندواگر به روش دمی پخته شود ویتامین ب آن حفظ میشود که یک ویتامین ضروری برای ورزشکاران می باشد.
4.سیب زمینی:حاوی پتاسیم. عنصر کمیاب ومقداری ویتامین ث می باشد
برای حفظ ویتامین ث باید سیب زمینی را باپوست پخت .ورزشکاران باید قبل از شروع مسابقه از سیب زمینی آبپز استفاده کنند.
5.حبوبات:سرشار از نشاسته میباشندومصرف ان انرژی بالایی تولید می کند.عدس لپه نخود ولوبیاها حاوی پروتئین مواد معدنی وویتامین های گروه ب می باشندمصرف آن در زمان انتظار برای ورزشکاران بسیار مفید میباشد.

*منابع تهیه ساکارز
1.عسل :غذایی سالم وپر انرژی که حاوی مقدار زیادی فروکتوز گلوکز به میزان مساوی می باشد .عسل را برای رژیم غذایی دوران انتظار ورزشکاران استفاده میکنند.
2.شکر:شکر فقط ساکارز داردوتوسط بدن سریع قابل استفاده می باشد.شکر وفرآورده های آن(آبنبات شیرینی قندو...)فاقد ویتامین هستند ونباید در مصرف آن زیاده روی کرد.نوشیدنی های کم قند مانند آبمیوه های شیرین اگر در طول مسابقه مصرف شود (مانند دوچرخه سواری) ازبروز هیپوگلیسمی(افت فشار خون) جلوگیری می کند.ورزشکاران نباید به هیچ وجه از نوشیدنی های غلیظ و گاز دارمانند نوشابه یا آبمیوه قبل از شروع مسابقه استفاده کنند چون توانایی آنها را درطول انجام مسابقه کاهش می دهد.
3.شکلات:به علت داشتن چربی بالاانرژی زایی فراوانی دارد.شکلات مقوی است وویتامین های گروه ب رادارا می باشد .شکلات مقدار زیادی منیزیم داردکه مصرف آن در طول مسابقه میتواند مفید باشد.
*سبزیجات ونحوه مصرف آنها
سبزی هایی که خام مصرف میشوند:کاهو. گوجه .جعفری .هویج
سبزی هایی که پخته مصرف میشوند:سبزیهای کاملا پخته(کنسروها)تره لوبیا سبز.نخود سبز
سبزی هایی که براساس ذائقه مصرف می شوند:کرفس .خربزه.قارچ . ریشه خردل.مارچوبه. موسیر.کدو.اسفناج بادمجان.کلم.گل کلم
*سبزیجات قندی
فروکتز نوع دیگری ازقند های ساده میباشدکه در بعضی سبزیجات ومیوه ها یاقت می شود.میوه وسبزی های مختلف سرشار از ویتامین می باشند که مصرف آن برای ورزشکاران بسیار مفید میباشد.مصرف زیاد سبزیجات به صورت خام یا باسالاد وغذابرای بدن یک ورزشکار بسیار مهم وضروری می باشد.خوردن سبزی های میوه ای(گوجه کاهو)ریشه های زرد(ترب هویج)که با رنده کردن راحت تر هضم می شودنیز باید به سبد غذایی اضافه شوند.ورزشکاران بایدسبزی ها ومیوه ها را به صورت خام مصرف کنند تا بالاترین ارزش غذایی را به بدن خود برسانند.
*میوه
میوه هایی که برای ورزشکاران مفید است مانند:مرکبات .گیلاس. گلابی.هلو. انگور.آناناس.سیب.زرد آلو.
خرما ومیوه های خشک(کشمش.آلو.زرد آلو.انجیر)به علت دارا بودن کربوهیدرات ارزش غذایی وانرژی زایی بالایی د ارند.سرشار از پتاسیم منیزیم وآهن هستند وبه سرعت هضم می شوند.

منبع:http://gyms.blogfa.com





نوع مطلب :
برچسب ها : تغذیه ورزشكاران،
لینک های مرتبط : مطلب ورزشی،




 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر